Wybór odpowiedniego pojazdu uzależniony jest głównie od tego, do jakich celów ma służyć. Różne typy pojazdów charakteryzują się odmienną budową, która czyni je bardziej przydatnymi do konkretnego rodzaju użytkowania. Zatem inne właściwości są wymagane dla pojazdu służącego do rekreacyjnych przejażdżek, inne dla pojazdu do transportu osób lub towarów, jeszcze inne dla bryczki do celów rywalizacji sportowej.
Zakup pojazdu, który ma spełniać oczekiwania musi być dokładnie przemyślany. Należy przede wszystkim upewnić się czy jest on solidny, bezpieczny, stabilny, odpowiednio łatwy w manewrowaniu i dopasowany do konia, który ma być użytkowany w tym pojeździe. Pojazdem dwukołowym łatwiej jest wykonywać wszelkie manewry dlatego najlepiej nadaje się on dla osoby zaczynającej naukę powożenia.
Konstrukcja nadwozia musi być właściwie wyważona i powinna zapewniać przestrzeń odpowiednią dla swobody ruchów powożącego i pasażerów. Powożący powinien siedzieć na tyle wysoko aby jego głowa znajdowała się wyżej niż zad konia ,co zapewni widoczność niezbędną do kierowania zaprzęgiem.
Koła szprychowe, metalowe czy też drewniane muszą mieć na zewnętrznych obręczach tzw. obwody z twardej gumy, dzięki którym obręcze nie hałasują na drodze i nie zużywają się. Obwody gumowe zużywają się po około roku regularnej jazdy.
Koła szprychowe z pompowanymi oponami starczają na dłużej, jednak przy zużytym bieżniku łatwo mogą ulec przebiciu.
Koła samochodowe są nieodpowiednie dla bryczek konnych. Stawiają duży opór i bardzo psują wygląd zaprzęgu.
Koń powinien być dopasowany do bryczki odpowiednio pod względem wzrostu, długości tułowia i siły uciągu. Orczyk w bryczce powinien znajdować się na wysokości uniemożliwiającej koniowi przełożenie nogi przez pasy pociągowe. Zatem orczyk powinien być zawieszony na poziomie jednej dłoni powyżej stawu skokowego konia ale nie wyżej niż na 3/4 wysokości konia w kłębie. Dyszel lub dyszelki powinny być zamocowane mniej więcej na tej samej wysokości co orczyk lub nieco wyżej. Dyszel na parę koni powinien być odpowiednio długi. Uwzględniając długość tułowia koni i zapas miejsca na długi krok między zadnimi nogami a orczykiem, dyszel powinien kończyć się równo z pyskami koni na wysokości dłoni powyżej stawu łokciowego. Dyszelki na jednego konia także powinny być odpowiednio długie dla zapewnienia swobodnego kroku. Dyszelki proste powinny kończyć się w okolicy barku konia, zaś dyszelki profilowane lub z kabłąkami powinny sięgać kabłąkiem do kandekla. Szerokość między dyszelkami powinna zapewniać tyle przestrzeni aby w ruchu nie dotykały one boków konia, natomiast w miejscu gdzie kabłąki nachylają się do kandekla powinno być po obu stronach kilka centymetrów luzu między kandeklem a kabłąkiem. O doborze masy pojazdu do siły uciągu konia dowiesz się z rozdziału Wyjazdy bryczką i poruszanie się po drogach publicznych.
Kupując pojazd od znanego producenta ma się pewność co do sprawności technicznej pojazdu objętego gwarancją i serwisem w razie uszkodzenia. Kupując pojazd z drugiej ręki należy zwrócić szczególną uwagę na jego sprawność techniczną, sprawdzając dokładnie stan każdego elementu. Decydując się na pojazd po okazyjnej cenie lub wymagający renowacji należy pamiętać ,że doprowadzenie go do stanu zapewniającego odpowiednią sprawność i bezpieczeństwo wymaga fachowej wiedzy oraz wymiany niektórych części, co niesie za sobą dodatkowe koszty. Trzeba mieć na uwadze to, że w pojeździe konnym pasażerowie nie są przypinani pasami, nie obowiązuje ich przymus zakładania kasku i nie istnieją żadne przepisy dotyczące przeglądu technicznego pojazdu konnego. To oczywiście ułatwia życie właścicielom pojazdów konnych ale jednocześnie nakłada na nich odpowiedzialność za sprawność techniczną pojazdu, a co się z tym wiąże, bezpieczeństwo pasażerów, konia i otoczenia.
Wybierając pojazd u producenta należy się upewnić co do jakości produktów, ilości lat utrzymywania się na rynku i pozycji zajmowanej wśród producentów bryczek. Praktycznie każdy może założyć firmę produkującą pojazdy konne ponieważ nie istnieją żadne specjalne przepisy i wymogi co do odpowiednich kompetencji, dlatego trzeba uważać aby za cenę odpowiednią dla nowego pojazdu nie kupić bubla bez możliwości zwrotu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz