środa, 3 kwietnia 2013

Pojazd dwukołowy

  Dwukołowy pojazd konny posiada jedną oś, na której umocowane jest nadwozie, najczęściej zawieszone na resorach eliptycznych lub półresorach. Typowy pojazd dwukołowy posiada dwa dyszle. Do dwukółki zaprzęga się jednego konia albo więcej -jeden za drugim (tandem, random, szydło). Wyjątkowe typy pojazdów dwukołowych tj. Curricle (karykiel) oraz Sjees zaprzęga się w parę koni obok siebie, wymaga to jednak specjalnego dyszla i dostosowanych do niego uprzęży.
  Powożenie pojazdem dwukołowym jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż czterokołowym ,ponieważ jest to pojazd stabilny i małe jest prawdopodobieństwo wywrócenia go. Zakręty są łatwe do wykonywania gdyż można nim zawracać w miejscu. Opór stawiany przez dwa koła jest mniejszy a wszelkie manewry są łatwiejsze do wykonania dla konia jak i dla powożącego.
  Aby koń wraz z powożącym i pasażerami czuli się komfortowo w jednoosiowym pojeździe, niezbędne jest właściwe zrównoważenie pojazdu i dopasowanie konia pod względem wzrostu. Zatem konieczne jest właściwe umiejscowienie środka ciężkości pojazdu względem osi.  Idealne położenie środka ciężkości znajduje się dokładnie nad osią kół. Takie zrównoważenie pojazdu nie powoduje nacisku na uprząż w dół, czy w górę i pozwala na tak zwane samoniesienie  się pojazdu. Gdy środek ciężkości przesunięty jest do przodu (przed oś), czubki dyszli opadają ku dołowi ,powoduje to obciążenie grzbietu konia. Jeśli zaś środek ciężkości przesunięty jest w tył, za oś pojazdu, dyszle ciągną w górę konia za podbrzusznik co jest bardzo dla niego niewygodne. Elementy uprzęży z powodu niewłaściwego zrównoważenia ulegają osłabieniu i mogą ulec uszkodzeniu ,a nawet pęknąć nagle. W idealnie zrównoważonym pojeździe siedzenie dla powożącego i pasażera znajduje się dokładnie nad osią pojazdu ,a koń  jest dopasowany wzrostem tak ,że dopięte do uprzęży dyszle zachowują poziome ustawienie.
   Większość pojazdów jednoosiowych posiada stały środek ciężkości np. Sulky, Gig, Cabriolet, Cab. W pojazdach ,w których ładunek może zaburzać równowagę lub gdy koń jest zbyt niski ,czy za wysoki względem pojazdu, wykorzystuje się trzy zastosowania poprawiające zrównoważenie pojazdu :
      - Dźwignia równowagi (Lever Balance). Opracowana w 1883r. ,stosowana w pojazdach z wysokim zawieszeniem typu Dog Cart (pojazd ze skrzynią do przewożenia psów lub innych zwierząt). Jest to mechanizm pozwalający na przesuwanie nadwozia do przodu i w tył w celu dostosowania środka ciężkości.
    - Siedzenie z mechanizmem umożliwiającym przesuwanie ławki (siedzenia) do przodu lub w tył za pomocą pokrętła znajdującego się pod siedzeniem. Mechanizm opatentowany w 1860r. stosowany w pojazdach typu Rally Cart (pojazdy z siedzeniem dla czterech osób dos-a-dos).
    -Utrzymywanie odpowiedniego kąta pojazdu przez pozycjonowanie powożącego i pasażerów. Stosowane w pojazdach posiadających dwie ławki  umiejscowione bokiem do kierunku jazdy vis-a-vis lub dos-a-dos. Powożący wsiada pierwszy, a następnie pasażerowie siadają w taki sposób aby nadwozie było właściwie dociążone. Przykładem pojazdu wymagającego takiego sposobu równoważenia jest Governess Cart (Powozik dla kobiety z dziećmi- guwernantki).
Dog Cart

Rally Cart, produkcji Marek Doruch,  www.doruch.com.pl

                         
Governese Cart, produkcji BUGGY
                     
Sjees -tradycyjny pojazd holenderski.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz