Zadbany i utrzymany w czystości pojazd dodaje urody całemu zaprzęgowi. Czyszcząc regularnie wszystkie elementy pojazdu można w porę wykryć miejsca uszkodzone, w których naprawa jest konieczna dla bezpiecznego użytkowania.
Żwir, błoto i piasek należy usuwać wodą. Elementy skórzane czyści się wilgotną gąbką z mydłem do czyszczenia siodeł, a po wysuszeniu zabezpiecza woskiem do skór, który zapobiega pękaniu. Tapicerkę z tkaniny najlepiej odkurzać odkurzaczem i gąbką z łagodnym płynem do mycia. Politurę poleruje się miękką szmatką ,tak aby nie pozostawić rys na powierzchni.
W pojazdach tradycyjnych, w miarę potrzeby, należy uzupełniać smar w piastach. Aby to zrobić należy ściągnąć dekielek w kole na zewnętrznej stronie piasty. Należy także kontrolować smarowanie na mechanizmie sworzniowym, odpowiedzialnym za skręt przedniej osi -tak zwanym piątym kole.Zużycie klocka hamulcowego także powinno podlegać ocenie.
W pojazdach sportowych, nowoczesnych gdzie koła są na łożyskach, nie ma potrzeby dodatkowego smarowania. W hamulcach hydraulicznych kontrolować trzeba poziom płynu hamulcowego i stan przewodów.
Ważny jest także przegląd kół. Oprócz stanu zużycia ogumienia sprawdza się też czy wszystkie koła kręcą się swobodnie. Aby to zrobić trzeba odpowiednio unieść pojazd i sprawdzać ruchomość każdego koła z osobna zakręcając nim mocno.
Elementy podwozia stalowe jak i drewniane powinny być regularnie sprawdzane. Ważne jest aby wcześnie wykryć rysy lub pęknięcia ,bo osłabione elementy mogą nagle złamać się podczas jazdy. Resory pęknięte nie nadają się do użytkowania. Sprawdza się także stan śrub i ich prawidłowe dokręcenie.
Pojazd konny powinien być przechowywany w pomieszczeniu zadaszonym, zamkniętym. W miejscu przechowywania musi być suchy klimat aby pojazd nie był narażony na korozję lub butwienie drewnianych części. Należy zabezpieczyć nadwozie przeciwko zagnieżdżeniu się owadów żywiących się drewnem a także moli niszczących tkaniny i pakuły. Również gryzonie mogą wyrządzać szkody w nadwoziu. Koła nie powinny stać bezpośrednio na gruncie tylko na posadzce. Jeśli bryczka posiada koła pompowane i przechowuje się ją nie użytkując przez kilka miesięcy, trzeba co jakiś czas przekręcać koła aby opona nie parciała w miejscu stykającym się z podłożem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz